شاتون پژو 405 موجب انفجار این ماشین در تهران شد

شاتون پژو 405 به ظاهر ساده یک وظیفه اصلی را در چرخ دنده یک موتور احتراقی انجام می دهد. میل لنگ چیزی شبیه به بدنه پدال دوچرخه است که از یک طرف به محور زنجیر ثابت می شود و از طرف دیگر پدال را در خود جای می دهد.

بنابراین، اجازه می دهد نیرویی که به پدال وارد می کنیم به محور و چرخ دنده های آن منتقل شود و حرکت چرخ ها را امکان پذیر می کند.

شاتون یک موتور احتراقی اساساً یکسان است، زیرا میل لنگ را با پیستونی که بخشی از احتراق داخل سیلندر است وصل می کند.

بنابراین، شاتون را می توان به عنوان عنصر مکانیکی تعریف کرد که از طریق کشش یا فشرده سازی، حرکت را از طریق مفصل بندی سایر قسمت های یک ماشین یا موتور منتقل می کند.

شاتون از چه ماده ای ساخته شده است؟ شاتون باید در برابر تنش و دما بسیار مقاوم باشد، اما تا حد امکان سبک باشد، زیرا یک عنصر متحرک در داخل موتور است.

شاتون پژو 405

متداول ترین مواد آلیاژهایی با پایه فولاد، تیتانیوم یا آلومینیوم هستند که تقریباً در همه موارد از روش آهنگری و تا حدی ماشینکاری استفاده می کنند.

قطعات یک شاتون
یک شاتون به سه قسمت اصلی تقسیم می شود:

سر شاتون: قسمتی است که بیشترین سوراخ را دارد و سنجاق میل لنگ را در بر می گیرد.

مانند یک گیره با دو نیمه عمل می کند. یکی به بدنه و دیگری که کاپوت نام دارد با پیچ به دیگری وصل می شود. گیره مذکور دارای یک بوش یا یاتاقان فلزی است که بعداً میل لنگ را در بر می گیرد.
بدنه: قسمت مرکزی کشیده است و باید بیشترین تنش ها را تحمل کند. این بخش می تواند به شکل H، متقاطع یا I شکل باشد.
پا: قسمتی است که محور پیستون را در بر می گیرد و قطر آن کمتر از سر است. یک بوش فشار داخل آن قرار می گیرد که بعداً یک سیلندر فلزی را در خود جای می دهد که وظیفه اتصال شاتون به پیستون را انجام می دهد.