خاک ژله ای مکعبی که با استفاده از آن دیگر گیاهتان نیاز به آبیاری ندارد

مقابله با خاک های سنگین دشوار است، زیرا دارای هوای کمتر، رطوبت زیاد و نفوذپذیری آن کمتر است، در حالی که فعالیت حیاتی آن بیشتر است و در دمای بین روز با سرعت کمتری در نوسان است.

در خاک ژله ای مکعبی وقتی خشک است اگر آن را بین انگشت شست و سبابه بگذاریم و نتوانیم به آن شکل بدهیم و در اثر لمس آن فرو می ریزد، وقتی خاک ژله ای خشک است به راحتی دیده و احساس می شود.

قالب یا نواری را تشکیل می دهد که به محض دست زدن به آن متلاشی می شود.

اگر خاک ژله ای حاوی لجن و رس باشد تا حدودی آن را به هم چسبیده و می تواند قالبی از خاک رسی شنی خشک ایجاد کند، اما به راحتی متلاشی می شود، بنابراین اگر مرطوب بود، انسجام آن قوی تر بود.

خاک ژله ای مکعبی

در مورد خاک ژله ای، بافت آن کمی شبیه ماسه است، اما نرم و تا حدودی انعطاف پذیر است و زمانی که خیس است می توانید به راحتی با این خاک ژله ای مقابله کنید.

زیرا آنها به خوبی کنار هم نگه می‌دارند و به مراقبت دقیق نیاز دارند تا در صورت خشک شدن در صورت لزوم کنار هم بمانند.

خاک ژله ای دارای بافت نرمی است و معمولاً هنگام خشک شدن به صورت توده یا جامد در می آید، اما در صورت خیس شدن بسیار منعطف و معمولاً چسبنده است و می تواند از این خاک ژله ای قالبی بلند، منعطف و منسجم تشکیل دهد و اگر حاوی درصد بالایی باشد.

کلوئیدی، شکننده می شود و در همه شرایط رطوبتی به راحتی فرو می ریزد و انعطاف پذیری ندارد.

ساختار خاک ژله ای، مواد آلی، هوادهی، چگالی ظاهری، خاک ورزی، حرکت و ذخیره آب، هوازدگی مواد معدنی و تامین مواد مغذی به خاک به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر بافت خاک ژله ای هستند.