بررسی پرمصرف ترین ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یکبار مصرف فوم سفید که در بسیاری از رستوران ها و ادارات استفاده می شود نسبت به ظروف پلی استایرن شفاف مقاومت بیشتری دارند و تا دمای 70 تا 80 درجه مواد سمی و مونومر را تجزیه نمی کنند، اما اگر غذای داغ با دمای بالاتر از آن باشد در این ظروف در دمای 70 تا 80 درجه نگهداری شود. و یا اگر زمان نگهداری غذا در این ظروف بیش از 4 ساعت باشد، اثرات سمی این مواد وارد غذا شده و سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

لیوان یکبار مصرف کاغذی ساخته شده از مواد دست دوم بیشترین تاثیر را بر سلامت انسان دارند، افزود: این ظروف با ظاهرشان که معمولاً شکننده هستند یا در آن ضایعات، دانه های سیاه یا رنگدانه وجود دارد، قابل تشخیص هستند. مهمترین ویژگی این ظروف قیمت بسیار ارزان آنهاست که مردم باید بدانند که در آینده باید این قیمت ارزان را با هزینه های هنگفت پزشکی جبران کنند.

در بین انواع ظروف یکبار مصرف کاغذی، بطری های آب آشامیدنی به عنوان پرمصرف ترین انواع این ظروف نام برده شد. بطری هایی که حتی در ماه های گرم سال، حتی اگر حاوی آب معدنی نباشند، مرتباً از آب شهری پر می شوند و در یخچال قرار می گیرند تا آب خنکی برای خانواده فراهم کند که با یخ زدن بطری های آب، پلیمرها را به سمی تبدیل می کند. مونومرها و در درازمدت اثرات سرطان زای این گونه اعمال در دستگاه گوارش و مغز خود را نشان می دهد.

گیاهان این ظروف به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول 100 درصد تجزیه پذیر بوده و مواد اولیه آنها منشاء غذایی دارد و از موادی مانند پروتئین و ساخارین تهیه می شود و خوراکی است اما این ظروف در ایران تولید نمی شوند.

اما دسته دوم، 30 تا 70 درصد تجزیه پذیر هستند و قابل خوردن نیستند و منشأ آنها اغلب نشاسته ای است. از مزایای استفاده از پلیمر گیاهی می توان به سازگاری با محیط زیست، عاری بودن از هرگونه خطرات مضر مواد پلاستیکی پس از تماس با غذای داغ، تهیه مواد اولیه تجدیدپذیر، عدم وابستگی به فرآورده های نفتی، مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید اشاره کرد. ظروف یکبار مصرف اصلی پلیمری و گیاهی هستند.

این لیوان یکبار مصرف کاغذی کوچک از نشاسته ذرت ساخته شده و به راحتی در محیط تجزیه می شوند و یا حتی برای خوراک دام قابل بازیافت هستند. علم امروزی مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را برای ایجاد خستگی، ناراحتی عصبی، کاهش پلاکت ها و هموگلوبین خون و حتی سرطان زایی آن ها شناسایی کرده است.

پلاستیک های نفتی در اشکال مختلف خود بین 300 تا 500 سال طول می کشد تا به طبیعت برگردند، اما ظروف گیاهی حداکثر ظرف 6 ماه تجزیه می شوند و بدون هیچ آسیبی به طبیعت باز می گردند و باروری مجدد در خاک ایجاد می کنند.

فناوری تولید ظروف یکبار مصرف کاغذی تولد گیاهی در اختیار چهار کشور آلمان، انگلستان، آمریکا و ایتالیا بود. اما ایران نیز پس از تحقیقات فراوان توانست به عنوان پنجمین کشور پیشرو جهان به این فناوری دست یابد.

  • منابع:
    1. Disposable tableware and their application in food
  • تبلیغات: 
    1. آیا واقعا دانشمندان در حال تولید اولین ام دی اف نامرئی می باشند؟!
    2. روش تبدیل تولید غذای آماده به کسب و کاری پر سود!
    3. با خوردن این نوع کیک بیماری های پوستی را از بین ببرید
    4. ترفند جدید کم کردن وزن با پوشیدن پارچه را حتما امتحان کنید