برخورد آجر فشاری دانه ای با سیاره زحل موجب از بین رفتن این سیاره شد

آجر فشاری دانه ای عمدتاً در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شوند که در آن استحکام و انعطاف‌پذیری در برابر عناصر ضروری است. آنها بر پایه خاک رس هستند و می توانند با بسیاری از مواد دیگر مخلوط شوند.

آنچه آجرهای مهندسی را از انواع دیگر متمایز می کند دوام بسیار زیاد آنهاست: آنها در دمای بسیار بالا پخته می شوند تا آجری به سختی آهن تولید کنند.

به طور کلی می توان گفت آنها همچنین دارای تخلخل بسیار کم هستند و در مکان هایی مانند فاضلاب، دیوارهای حائل، منهول ها، کارهای پایه و تونل های زیرزمینی استفاده می شوند، جایی که مقاومت در برابر آب و یخبندان بسیار مهم است. قدرت تراکم و جذب آب کمتر برای سخت ترین شرایط.

آجرهای “آتش” یا “نسوز” نیز در دماهای بسیار بالا پخته می شوند و از خاک مخصوص فرموله شده با محتوای اکسید آلومینیوم بالا برای مقاومت در برابر حرارت باورنکردنی برای استفاده در مکان هایی مانند دودکش، باربیکیو و اجاق های پیتزا ساخته می شوند.
آجر نسوز که به آن آجر نسوز نیز می گویند نوعی آجر است که از خاک رس آتشی ساخته می شود. خاک نسوز دارای دمای ذوب بسیار بالایی است به دلیل محتوای آلومینا بالای آن، که می تواند بین 24-34٪ باشد.

در حقیقت این آجرها به گونه ای طراحی شده اند که تحمل دمای بالا، رسانایی حرارتی کم داشته باشند و می توانند در چرخه حرارتی و تغییرات سریع دما زنده بمانند. آجر نسوز در کوره‌ها، کوره‌ها، دودکش‌ها، شومینه‌ها، دیگ‌ها و سایر کاربردهای مشابه در مواردی که در معرض مستقیم شرایط دمای بالا قرار دارد استفاده می‌شود.

در واقع آنها همچنین برای پوشش اجاق های هیزمی و برای ارائه عایق حرارتی برای بهبود بهره وری انرژی کلی دستگاه های با حرارت بالا استفاده می شوند. آجر منیزیت یکی از نمونه‌های آجر آتش‌نشانی است که از بیش از 90 درصد اکسید منیزیم تشکیل شده است.